luni, 26 septembrie 2011

E-learning...


Ne interesează ce vor generaţiile viitoare de elevi? Da! Atunci să vorbim despre eLearning!

Interviu cu Irina Socol, Preşedinte şi Director General SIVECO Romania
Peste 450 de invitaţi din 25 de ţări au discutat timp de do­uă zile, în cadrul evenimentului eduVision 2020, desfă­şu­rat recent la Palatul Parlamentului, despre eLearning şi despre nevoia învăţământului din toată lumea de a se re­ca­libra. Gazda acestei manifestări internaţionale, Irina Socol, Pre­şe­dinte şi Director General SIVECO Romania.


Să începem cu bilanţul. A fost un succes?
Da, însă nu doar datorită numă­rului mare de participanţi, ci mai ales prin calitatea invitaţilor şi a pre­zentărilor făcute de aceştia, a te­melor propuse, a standardului ex­trem de ridicat al discuţiilor, a nu-mărului mare de întâlniri de afa­ceri stimulate de acest context. A fost o bucurie pentru noi să avem prezenţi la eveniment peste 450 de oaspeţi din România şi din 25 de ţări de pe trei continente. Am fost onoraţi de participarea a 5 miniş­tri, dintre care 3 în funcţie. În alo­cu­ţiunile dum­nealor, ministrul e­du­caţiei, Daniel Funeriu, ministrul afaceri­lor externe, Teodor Bacon­schi, şi mi­nistrul comunicaţiilor şi societă­ţii informaţionale, Valerian Vreme, au subliniat în repetate rânduri rolul educaţiei şi al IT-ului în strategiile de dezvoltare pe termen lung, la nivel global şi naţional. Confe­rin­ţa a beneficiat de prezenţa fostului ministru al educaţiei Mir­cea Mi­clea, a consilierului Comisiei Europene, Florin Lupescu, a vice­mi­­nistrului educaţiei din Republi­ca Moldova, Tatiana Potâng, a fostului ministru al educaţiei din Ci­pru, An­dreas Demetriou, a directorilor generali şi a responsabililor cu tehnologia informaţiei din Oman, Egipt, Serbia, Malta, Azerbaidjan, Emi­ratele Arabe Unite, Alger. Tre-buie să spun că împărtăşim bucuria unui eveniment de excepţie ală­turi de partenerii noştri Agora Group, Microsoft, IBM, Oracle, In­tel, Sanako. Lumea prezentă la eve­ni­ment ne-a spus că eduVision 2020 este un eveniment de calibrul unor evenimente precum celebrul BETT sau GESS. Demonstraţiile de tehnologie din expoziţia realizată în completarea conferinţei au dat posibilitatea participanţilor să vadă cu ochii lor că lucrurile despre care vorbim şi pe care dorim să le du­cem în şcoli sunt reale, sunt interesante, fiind foarte apreciate.

Ce părere au avut oaspeţii străini despre expertiza românească în eLearning?
Invitaţii noştri privesc modelul de eLearning construit în România ca pe unul de succes, unul funcţio­nal, care oferă rezultate excepţio­nale. Sistemul Educaţional Infor­matizat (SEI) implementat în şcoli­le din
ţara noastră este un dezide­rat pentru multe ţări din care pro­veneau participanţii la eveniment. Proiectul are peste 4 milioane de utilizatori - elevi, profesori, perso­nal administrativ, factori de deci­zie, specialişti în educaţie, fiind pre­miat în multe competiţii inter­na­ţio­nale de forţă. 
În prezentările pe care le-au sus­ţinut, invitaţii noştri au arătat că problemele educaţiei sunt, în ma­re, cam aceleaşi peste tot. De a­ceea evenimente precum eduVi­sion şi mai ales iniţierea platformei colaborative cu acelaşi nume este de mare folos, permiţând partaja­rea celor mai bune modalităţi de pro­gres, împărtăşirea celor mai bu­ne practici. Învăţământul de azi trebuie restructurat pentru a ţine pa­sul cu nevoile actuale ale pieţei mun­cii, cu gradul de dezvoltare al teh­nologiei şi cu interesul şi abili-tă­ţile elevilor. Expertiza din Româ­nia în domeniul educaţiei a fost apreciată ca fiind una valoroasă şi ca­re poate fi oricând replicată. 

Şi se întâmplă acest lucru?
Platforma noastră de eLearning - AeL - este folosită deja în şcoli din peste 20 de ţări. În Emiratele Arabe Unite am implementat un sistem de eContent incluzând 7.000 de o­biecte de învăţare interactivă şi am dezvoltat un portal pentru 30.000 de elevi. În Maroc, specia­liş­tii noş­tri lucrează acum la implementa­rea unei soluţii de management educa­ţional care va acoperi 10.000 de şcoli până în 2013. În
Moldova am implementat conţinut educa­ţio­nal şi o plat­formă de eLear­ning pentru 64 de şcoli şi 20 de licee. În Cipru am finalizat im­plementarea conţi­nutului educa­ţio­­nal şi a unei platforme de eLearning în 700 de şcoli, pentru 130.000 de elevi şi 20.000 de profesori. Lista ţărilor unde avem pro­iecte de eLear­ning - proiecte mari sau pilot – poate continua cu Azer­baidjan, Kuweit, Be­larus, Oman, Qatar.

Cum ajută efectiv eLearningul? S-au făcut studii?
eLearning înseamnă să îndrepţi învăţarea către oameni. Din studiile pe care le-am realizat pentru a e­va­lua impactul implementării solu­ţiei noastre de eLearning în cele peste 15.000 de şcoli din România, a reieşit că aceasta conduce la efi­cientizarea procesului de învăţare, la îmbunătăţirea semnificativă a re­­zultatelor şcolare, a motivaţiei e­le­vi­lor, creşterea creativităţii, dez­vol­­tarea unei gândiri analitice, încu­rajarea lucrului în echipă şi a competitivităţii. eLearning asigură un transfer rapid de cunoştinţe şi competenţe, pentru a aduce inova­ţie în sala de clasă. 
Prin eLearning este regândit ra­portul elev-profesor. Instruirea profesorilor este foarte importantă pentru schimbarea dialogului pe care aceştia îl au cu elevii. Vrem să păstrăm şi să valorificăm experien­ţa psihopedagogică a profesorului pentru a implementa noile instrumente informaţionale care stimu­lează creativitatea elevilor. Aceştia trebuie pregătiţi pentru meseriile viitorului. 

eduVision 2020 a lansat iniţiativa creării unor centre de excelenţă. Ce rol au acestea?
Dorim să încurajăm parteneriatele regionale, naţionale şi internaţionale pentru demararea unor proiecte concrete destinate creşte­rii performanţelor educaţiei prin valorificarea potenţialului oferit de IT&C. I-am invitat să participe la Iniţiativă pe toţi actorii publici, pri­vaţi şi neguvernamentali cu activitate relevantă în domeniul integră­rii IT&C în educaţia şcolară. Până la finalul acestui an vom deschide primul centru de excelenţă. 

Cât de mari sunt diferenţele din punct de vedere al tehnologiei, în România?
La nivel guvernamental există o strategie clară pentru reducerea decalajelor digitale. Chiar în cadrul conferinţei, ministrul educaţiei, Daniel Funeriu, a prezentat strategia de dezvoltare a instituţiei pe ca­re o con­duce, prin care se urmăreş­te introducerea unei platforme de eLearning şi a unei biblioteci virtuale. Examenele de competenţe digitale devin obligatorii. 70.000 de profesori au fost instruiţi în utilizarea eLearningului. La rândul său, ministrul comunicaţiilor, Vale­rian Vreme, a spus că până în 2015 nu vom mai avea zone care să nu fie acoperite de internet. Indus­tria software reprezintă unul dintre cele mai dinamice sectoare de performanţă din România. Premi­ile pe care le primim din partea unor or­ga­nizaţii internaţionale sunt o do­va­dă că avem specialişti IT de top. Trebuie doar să existe re­sursele fi­nanciare, cadrul legal, ju­ri­dic, poli­tic pentru ca toate proiec­tele care privesc informatizarea societăţii să fie concretizate. 
Soluţiile noastre contribuie la reducerea decalajelor digitale, îm­bunătăţind activitatea multor instituţii publice precum Ministerul Agriculturii, Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Infor­maţionale, Ministerul Muncii, Mi­nis­terul de Finanţe, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia de Plăţi şi Intervenţii pentru Agri­cultură, Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, A­genţia Naţională de Ocupare a For­ţei de Muncă, Autoritatea Naţională a Vămilor.

Va urma şi partea a doua a acestui eveniment?
Sigur. Intenţia noastră este ca acest eveniment anual să devină o tradiţie, un moment de referinţă în zona educaţiei, consolidând poziţia României de actor important pe har­ta eLearningului internaţional.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu